Stena Line og deres kunder rundet opp for veldedighet

I løpet av den månedslange donasjonskampanjen Round Up for Charity, samlet Stena Line og deres kunder inn SEK 200.000,- til veldedighets-organisasjonen Mercy Ships. Midlene vil gjøre det mulig for Mercy Ships å hjelpe 133 mennesker å få synet tilbake, ombord på sykehusskipet «Africa Mercy».

I løpet av november måned ble kunder på alle Stena Lines 38 fartøyer oppfordret til å runde opp sine kjøp, og donere pengene til Mercy Ships – en veldedighets-organisasjon som seiler rundt i verden og gir gratis, livreddende medisinsk omsorg til dem som trenger det mest. Det har også vært et imponerende antall egne initiativer fra de ansatte, for å skaffe enda mer penger til dette formålet. Noen Stena Line-ansatte rodde og syklet ombord, mens skipet krysset Irskesjøen, mens andre arrangerte rebusløp i land, og kakesalg om bord, forteller rederiet i en pressemelding.

– En viktig del av vårt partnerskap med Mercy Ships er å øke bevisstheten rundt organisasjonen, og denne kampanjen har ikke bare resultert i et sjenerøst pengebidrag fra våre kunder, men også at flere mennesker er klar over Mercy Ships og deres inspirerende arbeid. Mange takk til våre ansatte, for deres engasjement rundt veldedighet, og deres fantastiske initiativer over hele Europa, sier Niclas Mårtensson, administrerende direktør i Stena Line.

Stena Lines kunder ga SEK 175.324, og slo resultatet fra fjorårets donasjonskampanje, som varte dobbelt så lenge.

Med tilleggsbidraget fra Stena Line, som også rundes opp, vil totalbeløpet på SEK 200.000 hjelpe Mercy Ships til å gi 133 mennesker synet tilbake, ombord på sykehusskipet «Africa Mercy».

– Fordi alle ombord på «Africa Mercy» er der på frivillig basis, har vi klart å redusere kostnadene på en øyeoperasjon til cirka SEK 1500,-. Vi er takknemlige over at så mange av Stena Lines kunder valgte å støtte arbeidet vårt, og dermed har bidratt til å forandre manges liv. Det har også vært flott å se entusiasmen og engasjementet blant de ansatte på Stena Line under kampanjen, sier Tomas Fransson.

Round up for Charity-kampanjen ble lansert på alle Stena Lines 38 ferger den 1. november. Den varte i nesten fire uker, og ble avsluttet tirsdag 27. november, en dato som markerte årets #GivingTuesday – en veldedighets-kampanje som tilsvarer Black Friday og Cyber Monday, men hvor man i stedet for å handle blir oppfordret til å gi penger til veldedighet.

Den humanitære, ikke-statlige, organisasjonen Mercy Ships og Stena Line ble partnere i februar 2017. Formålet med partnerskapet er å øke bevisstheten rundt Mercy Ships, øke interessen for donasjoner blant Stena Lines kunder og partnere, samt fremme frivillig arbeid hos ansatte, hvor de kan dele sin unike tekniske og maritime kompetanse.

– I Mercy Ships har vi funnet en partner som er forpliktet til å hjelpe dem som trenger det mest, og som også ser fordelene og fleksibiliteten ved å ha havet og skipene som sin arbeidsplass. Dette partnerskapet er den viktigste delen av vår sosiale innsats for bærekraft, da det gir oss en spennende mulighet til å involvere våre ansatte, kunder og partnere, for å bidra til å gjøre en forskjell. Det legemliggjør også vår kjerneverdi – omsorg , sier Niclas Mårtensson.

Foto: Stena Line og deres passasjerer samlet inn SEK 200.000,- til veldedighets-organisasjonen Mercy Ships. Foto fra Stena Line.